DGC de Vallei 033 - 286 32 76
Evidensia Dierenziekenhuis Nieuwegein 030 - 202 70 70
Dierenkliniek de Arker 033 - 246 25 26

Konijn vaccineren

Het is belangrijk uw konijn te vaccineren tegen Myxomatose en VHD/RHD (Viral Hemorrhagic Disease). Dit zijn twee gevaarlijke besmettelijke ziekten, die bij konijnen vaak dodelijk aflopen. Gelukkig kunnen we onze dieren beschermen door te vaccineren.

VHD (Viral Hemorrhagic Disease) / RHD

VHD (Viral Hemorrhagic Disease), ook wel Rabbit Hemorrhagic Disease (RHD) genoemd, is een ziekte die wordt veroorzaakt door een virus: het RHD-virus. Dit virus, dat zeer besmettelijk is, verspreidt zich door direct contact tussen konijnen en ook indirect via urine, uitwerpselen, water, voedsel, kleding, handen en hokken. Stekende insecten kunnen ook een rol spelen in de verspreiding.

Van het RHD-virus zijn sinds december 2015 twee virusvarianten bekend: de klassieke variant (RHD1) en de nieuwe variant (RHD2). De tijd die verstrijkt tussen het tijdstip van besmetting en het overlijden van het konijn is bij een RHD2-infectie langer (gemiddeld drie tot vijf dagen) dan bij RHD1 het geval is. Het virus krijgt daardoor meer tijd om zich te verspreiden.

Symptomen

Een konijn dat geïnfecteerd is met de klassieke virusvariant (RHD1) zal veelal binnen 24-48 uur sterven. Bij RHD2 bedraagt deze termijn gemiddeld drie tot vijf dagen. Wat betreft de symptomen kan (acute) benauwdheid, koorts, bloedingen en zenuwverschijnselen gezien worden. Vaak is er echter niets te zien aan konijnen met deze ziekte totdat ze acuut ziek worden en vrijwel meteen daarna sterven. Tevens kan bij RHD2 een meer chronisch ziektebeeld gezien worden waarbij het konijn gedurende langere periode algemeen ziek kan zijn.

Preventie

De ziekte kan niet behandeld, maar wel voorkomen worden: door uw konijn te laten vaccineren. Daarnaast kunnen de juiste hygiënemaatregelen helpen om besmetting en verspreiding van de ziekte zoveel mogelijk te voorkomen. Indien u uw konijn geplukt gras voert: pluk geen gras of groente op plaatsen waar wilde konijnen voorkomen omdat dit besmet kan zijn met VHD/RHD. Voorkom tevens direct contact van uw konijn met konijnen uit het wild.

Myxomatose

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus: het Myxomavirus. De ziekte wordt voornamelijk overgebracht door bloedzuigende insecten zoals muggen en vlooien. Ook is besmetting via direct contact mogelijk. De tijd van besmetting totdat het dier ziek wordt is meestal 5-14 dagen.

Symptomen

Een konijn besmet met Myxomatose vertoont vaak zwelling van de oogleden, mond en anus. Andere mogelijke symptomen zijn slaperige ogen, knobbels in de huid en zwellingen aan de binnenkant van het oor. Door de zwellingen kunnen de dieren vrijwel niets meer zien en hebben ze moeite met door de neus ademhalen. De sterfte na besmetting is zeer hoog. Met intensieve therapie overleeft ongeveer 10% van de konijnen een infectie.

Preventie

U kunt ziekte voorkomen door uw dier jaarlijks te laten vaccineren tegen Myxomatose. Tevens is het belangrijk muggen en vliegen te weren door een goede hygiëne en eventueel het gebruik van horren/horrengaas. Voorkom tevens direct contact van uw konijn met konijnen uit het wild.

Ons vaccinatie advies

Om te voorkomen dat uw konijn geïnfecteerd raakt met Myxomatose of VHD/RHD, adviseren wij uw dier te vaccineren. Wij van Dierenkliniek de Arker adviseren onderstaand vaccinatieschema:

Eén per jaar vaccineren met Nobivac® Myxo-RHD PLUS. Dit vaccin is vanaf 2020 beschikbaar en biedt drie-in-één bescherming gedurende één jaar tegen Myxomatose, tegen RHD1 (de klassieke variant van het RHD-virus) én tegen RHD2. Alleen bij konijnen jonger dan 5 weken moet de vaccinatie eenmalig herhaald worden (booster). NB: gaat uw konijn naar pension/show of loopt uw konijn risico op besmetting door andere (wilde) konijnen dan adviseren wij elk half jaar tegen RHD2 te vaccineren.  De Nobivac Myxo-RHD PLUS mag ook bij drachtige konijnen gebruikt worden.