DGC de Vallei 033 - 286 32 76
Dierenkliniek de Arker 033 - 246 25 26

Konijnenweetjes

Wist je dat?

• Maar liefst 60% van de vrouwtjeskonijnen (voedsters) boven de vijf jaar een baarmoedertumor krijgt! Daarom adviseren wij voedsters op jonge leeftijd te laten steriliseren.
  • Konijnen eigenlijk geen biks nodig hebben, want in de natuur eten ze dit ook niet. Als je wel biks geeft, geef dan maximaal 20 gram / kg lichaamsgewicht / dag.
  • Konijnen graag met een prop papier of een kartonnen toiletrolletje spelen.
  • Als een konijn stampt, dit een waarschuwingssignaal is voor dreigend gevaar.
  • Konijnen jou herkennen aan jouw geur.
  • De urine van konijnen meestal dik en geel is, maar deze kan ook oranje of zelfs rood van kleur zijn door plantenkleurstoffen in de voeding.
  • Verkeerde voeding tandproblemen kan veroorzaken.
  • Konijnen onbeperkt hooi tot hun beschikking moeten hebben. Timothy hooi is het beste hooi om te geven.
  • Konijnen groepsdieren zijn, dus geef je konijn gezelschap. Ook zijn konijnen erg nieuwsgierig en houden ze van spelen. Bied ze daarom speelmateriaal aan in de vorm van een tunnel, doos, etc.
  • Een konijn dat nooit vrij mag rondlopen, slappe spieren zal krijgen. Laat uw konijn daarom dagelijks minimaal een paar uur loslopen.
  • Tanden knarsen bij konijnen pijn kan betekenen.
  • Je een konijn nooit nuchter mag houden voor een OK omdat het maagdarmstelsel niet stil mag komen te liggen.
  • Konijnen blindedarm-keutels opeten.
  • Bijna alle konijnen van zeven en ouder spondylose (slijtage van de wervels) hebben
  • Je een konijn zindelijk kunt maken, konijnen zijn namelijk hele hygiĆ«nische dieren.

Een konijn niet tegen de volgende drie punten kan:

• Voedingsproblemen (foute voeding, te veel, te weinig)
  • Pijn

Door deze drie oorzaken kunnen de darmen van een konijn stil komen te liggen (SAS = secundaire atonie-syndroom). Dit is levensbedreigend en een spoedgeval.