Nieuws

Kattenziekte uitgebroken in provincie Gelderland

06-08-2020

Wat te doen bij een uitbraak van kattenziekte bij jou in de regio?

Er is in Ermelo en Harderwijk kattenziekte gesignaleerd. Vanwege de besmettelijkheid van het feline panleukopenievirus (FPLV), de ernst van de ziekte en de berichtgeving hierover in de media kun je als katteneigenaar natuurlijk ongerust worden.

Woon je in de regio van de uitbraak?

Als je een volwassen kat hebt, die elke drie jaar is gevaccineerd tegen kattenziekte, is er niets aan de hand. Heb je nog een kitten, dan is een extra vaccinatie met 16 weken aan te raden, evenals een eerdere vaccinatie dan met 12 maanden (tussen 9 en 12 maanden).

Groepsimmuniteit

Volwassen katten, die nog niet zijn gevaccineerd tegen kattenziekte, moeten zo snel mogelijk worden gevaccineerd om besmetting te voorkomen. Hoe meer vaccinaties, hoe meer bescherming tegen uitbraken; de zogenaamde groepsimmuniteit.

Ook binnenkatten moeten beschermd worden

Denk niet dat vaccineren niet nodig is als je een binnenkat hebt. Het gaat namelijk om een zeer besmettelijk virus dat makkelijk via kleding en schoenen van mensen kan worden overgedragen!

Wat is ons advies?

Op dit moment is ons advies om alle kittens die met 12 weken hun 2e vaccinatie krijgen, deze op 16 weken nogmaals te herhalen.

Is uw kat nog geen 1 jaar oud? Dan adviseren wij u om de vaccinatie, die normaliter op een leeftijd van 1 jaar leeftijd plaatsvindt, eerder te geven, namelijk op 9-12 maanden leeftijd.

Heeft u nog vragen of uw kat voldoende beschermt is of wilt u meer informatie dan kunt u telefonisch contact op nemen met 033-2462526.

Bron: dierenarts.nl